
In onze winkels krijgen we vaak de vraag wat nou goedkoper is: een telefoon met abonnement, of een los toestel? In dit blog leggen we uit wat het verschil is tussen beide abonnementsvormen. Vergelijken we de kosten. En helpen we je bepalen wat voor jou het slimst is.
Laten we bij het begin beginnen. Wat houdt elk type abonnement precies in? We leggen het zo simpel mogelijk uit.
Een Sim Only-abonnement is een mobiel abonnement zonder nieuwe telefoon. Je betaalt dus alleen voor je bundel. Zo’n bundel bestaat uit:
Bij deze optie combineer je een telefoon met een abonnement. Je betaalt dan niet alleen voor je bundel, maar ook voor het toestel. Gespreid over de looptijd van het contract (bijvoorbeeld 2 jaar).
Hoeveel je per maand betaalt kun je voor een gedeelte zelf bepalen. Dat ligt namelijk aan hoeveel je per maand wil aflossen aan je telefoon. Dat noemen we ‘toestelkrediet’. Dit toestelkrediet komt bovenop de kosten voor je bundel. Hoe lager je toestelkrediet, hoe minder je per maand betaalt. Maar daardoor betaal je wel meer éénmalig voor je nieuwe telefoon.
Je kunt er ook voor kiezen om niets te betalen voor je nieuwe telefoon. Maar hierdoor is je toestelkrediet wel hoger. En betaal je meer per maand.
Let wel op: je toestelkrediet is officieel een lening. Je betaalt namelijk in termijnen voor een telefoon die je al in bezit hebt. Wanneer de totale waarde van je toestelkrediet hoger is dan €250, zijn providers verplicht om je abonnement te registreren bij het BKR. Hoe dat precies zit, lees je in ons blog over BKR-registraties.
Nu we duidelijk hebben wat het verschil is tussen de twee abonnementsvormen, kunnen we kijken wat het goedkoopst is. Voor deze vergelijking nemen we de Samsung Galaxy S25 en een bundel van 20GB + 200 belminuten van Ben (zonder klantvoordeel). De looptijd van het abonnement is 2 jaar.
Voor het Sim Only abonnement van Ben betaal je €9 per maand. De Samsung Galaxy S25 los kost (op moment van schrijven) €599. Over 2 jaar kost dit je:
€9 x 24 (maanden) = €216
€216 + €599 = €815 totaal

Voor het telefoon + abonnement kijken we naar twee situaties. Eén waarbij je het toestel direct afbetaalt. En je dus geen BKR-registratie krijgt. En een situatie waarbij je niet direct afbetaalt.
Maximaal eenmalig afbetalen
Omdat je een 2-jarig abonnement afsluit, krijg je korting op je toestel. Je betaalt dus minder dan wanneer je het toestel los koopt. Dit komt omdat de provider een deal kan sluiten met de telefoonmerken. Je kosten zijn dus:
€9 per maand voor je bundel.
€9 x 24 (maanden) = €216 voor je bundel in 2 jaar.
€216 + €564 (toestel met korting) = €780 totaal
Dat is dus goedkoper dan wanneer je je telefoon en abonnement los van elkaar bestelt.

Minimaal eenmalig afbetalen
Ook wanneer je niet direct het toestel afbetaalt krijg je korting op je telefoon. Alleen betaal je die nu over een periode van 2 jaar.
Totaal per maand: €9 (bundel) + €23,50 (toestel) = €32,50 per maand
€32,50 x 24 (maanden)= €780 totaal
Een toestel + abonnement is dus in totaal €35 goedkoper.

Om het overzichtelijk te houden zetten we de voor- en nadelen van de twee abonnementsvormen op een rij.
Beide abonnementsvormen hebben voor- en nadelen. Heb jij al een goed toestel, maar wil je wel graag een nieuw abonnement? Bijvoorbeeld omdat je nu te veel of te weinig data hebt? Dan kun je het beste gaan voor een Sim Only abonnement.
Bekijk alle Sim Only abonnementen
Ben jij toe aan een nieuwe telefoon én een nieuw abonnement? Dan kun je deze twee het beste combineren. Met een telefoon + abonnement ben je namelijk goedkoper uit. Wil je geen BKR-registratie? Blijf met je volledige toestelkrediet onder de €250.
Bekijk alle telefoons met abonnement
Dus voor welk abonnement ga jij? Je vindt de beste deals altijd bij Ritel. Kom je er zelf niet helemaal uit? Kom langs in een van onze 18 winkels. Daar helpen we graag verder!